söndag 22 april 2012

En sagolik tårta till en mirakulös flicka


I helgen levererade jag en tårta till lilla Novali som har fyllt 1 år. Det skulle vara en flickig tårta med vitt och rosa.
Det kändes extra roligt att få göra en tårta till just Novali eftersom att hon är en riktig mirakel flicka. Hon föddes i v.25, alltså 16 veckor för tidigt och hadde oddsen emot sig. Att få vara med och fira hennes ett års dag var därför väldigt härligt!


Jag gjorde en prinsesskrona på toppen av tårtan och satte ett sidenband runt om nederkanten.


Den här tårtan blir mitt bidrag till Månadens sötsak på temat Sagolikt. Dels för att jag tycker att den blev sagolikt vacker. Sen tycker jag att det mest sagolika som finns ändå måste vara prinsessor och här har vi ju som bekant en prinsesskrona. En annan orsak till varför jag bidrar med den här tårtan till Månades sötsak är att hela berättelsen om lilla fina Novali är som en saga med ett underbart lyckligt slut. Hon lever och mår, efter omständigheterna, bra. Mirakulöst! Sagoligt!


Ett band av pärlor fick pryda den ljust rosa ringen som kronan stod på.


Det var egentligen bara en tårta som var beställd men jag kunde inte riktigt låta bli så jag gjorde en liten extra minitårta på sidan.


Även den fick ett sidanband runt om nederkanten men istället för en prinsesskrona blev det tre enkla rosor i olika nyanser av rosa.






Nu hade vi även äran att få komma på Novalis ett års kalas så den här gången fick jag smaka på tårtorna vilket var lite extra kul.

Den stora tårtan bestod av chokladbottnar med jordgubbsmousse och mjölkchoklad ganache. Den var spacklad med jordgubbssmörkräm och täckt och dekorerad med sugarpaste och mjuka sockerpärlor.
Minitårtan bestod av chokladbottnar med jordgubbsmouss och limemousse. Även den var spacklad med jordgubbssmörkräm och täckt och dekorerad med sugarpaste.
Sagolikt goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar